Návrh změn dopravního značení
V Klánovicích jsou nyní stovky dopravních značek, přičemž většina z nich je zcela zbytečná. To je výsledek studie, kterou brzy na jaře zadala rada MČ Praha‑Klánovice dopravnímu projektantovi Ing. Květoslavu Syrovému. Výsledkem je praktický návrh, který bude projednán s občany a úřady a nakonec bude realizovaný přímo v klánovických ulicích.
Odstranění přebytečných značek je ale pouze jedním přínosem dopravní studie. Hlavním smyslem je dopravně zpřehlednit a sjednotit Klánovice a zvýšit smysluplnost všech dopravních opatření. Přemíra značek totiž způsobuje, že je účastníci provozu přestanou vnímat a značky ztrácejí smysl. Navržená opatření zdůrazňují respekt ke všem účastníkům provozu a zvyšují bezpečnost chodců a cyklistů.
Co studie předkládá k veřejnému projednání:
1. Rychlostní režim v ulici Slavětínská
- V centru (úsek Lochenická až Šlechtitelská) je navrženo 40 km/h. V okolí křižovatky Slavětínská x Smiřická je úsek s omezením na 30 km/h rozšířen i o prostor přechodu pro chodce.
2. Zklidnění ulice Slavětínská
- Nové ochranné cyklopruhy a další vodorovná značení se stanou prvky liniového zklidnění.
- Rozdělení přechodu ochrannými ostrůvky přinese zvýšení bezpečnosti při přecházení.
3. Křižovatka Slavětínská x Smiřická
- Zde je vyšší důraz kladen na zklidnění pomocí vodorovného značení.
- Dále díky přeuspořádání prostoru dojde k optickému zúžení jízdních pruhů na 2,5 m.
Toto opatření automaticky vede k pomalejší jízdě.
- V jižní části MČ se ochranné cyklopruhy s lehkými úpravami krajnice vejdou už nyní, v severní části budou nutné drobné stavební úpravy krajnic vozovky.
4. Úprava okolí zastávky Nádraží Klánovice – sever
- Úpravou parkoviště s točnou před železniční zastávkou dojde k lepší organizaci autobusů dle požadavků ROPID: dvě zastávky a tři odstavná stání. Bude se jednat o dočasnou nestavební úpravu, která bude vyzkoušena v režimu zkušebního opatření.
5. Dopravní režimy a redukce dopravního značení
- Sloučením dopravních režimů do jednotných zón 30 dojde ke vzniku intuitivního a přehledného režimu.
- Smyslem je využití obecných pravidel provozu – přednosti zprava apod. Obojí přinese zásadní redukci nadbytečného dopravního značení.
- Dojde k omezení tranzitu zklidněnými zónami podél lesa (Mechovka, Blešnovská).
6. Zobousměrnění vybraných ulic
- V souvislosti se zjednodušením předností v jízdě, jednotnou funkcí zklidněných zón a redukcí značení, projektanti dále navrhují zobousměrnění většiny v současnosti jednosměrných ulic. Vzniknou tak jednopruhové obousměrné komunikace.
- Šířky pro vyhýbání vozidel jsou dostatečné. Dalším legálním a praxí vyzkoušeným řešením, zajišťujícím větší pozornost řidičů a zklidnění dopravy, je možnost používat k vyhnutí vjezdy do nemovitostí a křižovatky (dle technických podmínek).
7. Režim ulic Šlechtitelská a K Rukavičkárně
- Obě ulice zůstávají v režimu zóny 30. Vzhledem k významu těchto ulic je však do budoucna doporučeno zrealizovat alespoň jednostranný chodník či pochozí pás, s ohledem na venkovský charakter celé komunikace (K Rukavičkárně).
- Ulici Šlechtitelská zatěžuje doprava ke koupališti, kempu a hřištím. Proto projektanti navrhují ponechat rozlišení přednosti v jízdě na křižovatkách a doplnit vodorovné dopravní značení.
- Ulici K Rukavičkárně naopak kromě autobusu využívají pouze rezidenti, neexistuje zde žádný veřejný cíl a území není průjezdné. Na křižovatkách se proto navrhuje ponechat přednost zprava a možné vyznačení příčných čar na vjezdech do křižovatek, tedy vodorovné dopravní značení, které upozorní na křižovatku.
8. Školní ulice
- Zvláštní roli v projektu hraje tzv. školní ulice, která zahrne část ulic V Soudním, Mechovka a V Žáčku. Zlepšení organizace dopravy u školy a školky probíhá samostatným projektem, koordinovaným s úpravami dopravních režimů a značení. Smyslem je jednak zvýšit bezpečnost provozu před školou, jednak zabránit zácpám na křižovatce Slavětínská x V Soudním.
9. Provoz cyklistů
- Společně s liniovým zklidněním Slavětínské jde ruku v ruce i zvýšení bezpečnosti novými cyklopruhy.
- Obousměrný provoz s jednotnou předností zprava znamená i zlepšení prostupnosti celých Klánovic pro pohyb jízdních kol.
Všechny podklady k projektu, včetně mapek s konkrétními návrhy změn, jsou zveřejněny na webu městské části www.praha‑klanovice.cz a na facebooku. V červnu se bude konat veřejná debata k tomuto tématu. Datum bude upřesněno podle aktuálních možností v závislosti na nařízeních vlády – sledujte web a facebook MČ. Na základě tohoto projednání poté projektant návrh dopracuje, následně bude projednán se silničním správním úřadem a dopravní policií a poté bude realizován.
Naším cílem jsou bezpečnější a pro život příjemnější Klánovice. A spokojení občané, jejichž zájmy radnice hájí. Smysluplná organizace a zklidnění dopravy podle doporučeného schématu k tomu neodmyslitelně patří.
Petr Vilgus, tajemník úřadu
Datum vložení:
8. 6. 2021 17:55
Datum poslední aktualizace: 8. 6. 2021 18:42
Datum poslední aktualizace: 8. 6. 2021 18:42