Zeptali jsme se KLÁNOVICKÝCH ZASTUPITELŮ
Hlavní město Praha v lednu 2022 schválilo Metodiku spoluúčasti investorů na rozvoji území.
Pravidla dlouhodobě chyběla a jejich absence se negativně projevila v městském plánování a výstavbě.
Metodika spoluúčasti se vztahuje na situace, kdy město zvyšuje hodnotu pozemků developera změnou územního plánu. Developer bude nově muset při rozsáhlejší výstavbě městu na oplátku za zhodnocení pozemků zajistit výstavbu školy, školky, kvalitního veřejného prostoru a zeleně, nebo zajistit určitý podíl bydlení či finanční kompenzaci do dané lokality. Nová Metodika spoluúčasti se označuje též jako Metodika kontribuce investorů do území. Podrobně je vše vysvětleno na webu praha.eu.
Metodika spoluúčasti je přelomový dokument, který po 32 letech dokázala domluvit a prosadit až současná pražská koalice. Protože se týká celé Prahy, tedy i Klánovic, oslovila jsem k tomuto tématu všechny zastupitele a požádala je o odpovědi na dvě otázky.
Všechny strany nebo uskupení dostaly stejné podmínky a mohly využít stejný prostor.
1. Co by Metodika spoluúčasti investorů
na rozvoji území
mohla přinést Klánovicím?
2. Jaký je váš názor
na stavby, které změnu územního plánu nevyžadují?
Měl by mít investor – například od určité velikosti stavby – uloženou veřejně prospěšnou povinnost vůči městské části?
Pokud ano, tak v Klánovicích jakou?
Odpovědi jsou seřazeny abecedně.
Čas na změnu
1. Uplatnění metodiky přinese řád, rovná pravidla a finance, které vylepší služby pro naše současné i budoucí občany. Dosud to bylo tak, že investoři využívali všech plusů Klánovic pro tvorbu vlastního zisku, problémy a náklady přenášeli na naši radnici a její rozpočet. Více zastavěného území a větší množství bytových domů = více kilometrů různých podzemních kabelů a rour, více pouličních lamp, více ulic, které je třeba opravovat a ze kterých uklízíme sníh, větší poptávka po škole, školce, policii, parkování a po dalších obecních službách. Je trestuhodné, že jasná pravidla pro spoluúčast investorů na řešení těchto nákladů nezačala platit hned v devadesátkách, ale až v roce 2022. Nicméně díky za to. Pravidla byla schválena díky fungující magistrátní koalici, které nejsou lhostejné problémy občanů a městských částí.
2. Nalijme si čistého vína – z něčeho se musí zaplatit přístavba školy, opravy komunikací, platy strážníků nebo provoz veřejné dopravy. Peníze si netiskneme a získáváme je z daňových příjmů. Buď investoři zaplatí jednorázový „balík” peněz na tyto služby v momentu výstavby nového domu, nebo tyto peníze budeme muset získávat od všech našich obyvatel formou opakovaně zvyšované daně z nemovitosti. Jsme jednoznačně pro nezatěžování občanů a přenesení nákladů na rozvoj veřejných služeb i na stavebníky a developery. Vyzýváme tedy stavební komisi, aby připravila analogickou metodiku i pro stavby, které změnu územního plánu nevyžadují, a veřejně ji představila.
Z. Bubeníková, M. Jágrová, G. Maiello, Z. Starčevičová
Hlas Klánovic
1. Pokud by se jednalo o změny území ve větší míře, myslíme tím velké plochy, byla by upravená metodika dobrým vodítkem. Většina území v našem katastru je již buď v území stabilizovaném, nebo územním plánem pokrytém a není moc variant na změnu. Většina žádostí o změnu jsou individuální stavebníci rodinných domů a jedná se pouze o změny koeficientů z A na B.
2. Zde považujeme za dobré být velmi opatrní. Jsou investoři, kteří staví svépomocí, ale i investoři, kteří by mohli přispět na urychlení obecně prospěšných staveb, stejně jako na opravy komunikací apod. V minulých volebních období se již někteří starostové touto myšlenkou zabývali, ale odezva od investorů moc pozitivní nebyla. Doporučovali bychom k tomuto tématu širokou diskuzi s občany.
M. Gabriel, P. Jaroš
ODS
1. ODS nepovažuje za žádoucí a pro Klánovice přínosné současný územní plán hl. města Prahy na území Klánovic jakkoliv měnit ve prospěch developerů. Tudíž tuto metodiku neplánujeme využít. Pro městské části by naopak bylo přínosem, kdyby jejich stanoviska měla větší váhu v tvorbě a změnách územního plánu, což je ale věcí Statutu hl. m. Prahy, tedy obecní vyhlášky a nikoli metodiky.
2. Po investorech lze vyžadovat jen to, co umožňuje zákon, jímž je v tomto případě právě územní plán. Cokoliv jiného by bylo popřením pravidel právního státu. Představa, že stát, obec či městská část bude komukoliv zasahovat do jeho práv ukládáním povinností nad rámec zákona, je pro ODS nepřijatelná. Povšimněme si, že metodika nemluví o „ukládání veřejně prospěšných povinností“, ale o transparentních podmínkách pro dobrovolně uzavřenou dohodu mezi developerem a městem pro změnu územního plánu ve prospěch developera. Cestou pro udržení charakteru Klánovic jako rezidenční čtvrti převážně rodinných domů proto vidíme především v korektním a trpělivém jednání s investory (stavebníky) o podobě každé nové stavby, což v řadě případů již přineslo výsledky, a to při čitelném (a pro investory tudíž předvídatelném) stanovisku MČ jako účastníka stavebních řízení. Dále by měly městské části intenzivně jednat s politickou reprezentací hlavního města o možnosti přijetí tzv. regulačního plánu, což je upřesňující a detailnější regulační norma pod územním plánem, která by většinu problémů v Klánovicích vyřešila.
V. Gotthardt, S. Jaroš,
A. Kolovrátková, K. Loucký,
F. Polák, P. Šafránek
Starostové a nezávislí
1. Klánovice se rozrůstají. S rozvojem je spojená i zvýšená poptávka po místech v mateřské a v základní škole. Výstavbou je dotčena i dopravní infrastruktura. V rámci současného zákona o rozpočtovém určení daní nemají obce žádné dodatečné příjmy související s touto výstavbou. To přináší při výstavbě odpovídající infrastruktury nemalé problémy.
Městská část v rámci svého rozpočtu má jen velmi omezené možnosti dlouhodobě plánovat výstavbu občanské vybavenosti, neboť téměř veškeré investice Klánovic jsou financovány z účelových dotací Magistrátu hl.m. Prahy. V případě zavedení nových pravidel by se mohla tato situace výrazně zlepšit a pravidla byla již na půdě Magistrátu hl.m. Prahy vytvořena. Bude nyní na nás, zastupitelích Klánovic, tyto podmínky upravit pro naše potřeby. Tato pravidla by měla být jasná a srozumitelná, měla by platit pro všechny bez rozdílu a hlavně by měla umožňovat pružnější výstavbu občanské vybavenosti.
2. Klánovice se dlouhodobě masivní výstavbě brání. Domníváme se, že hromadná výstavba není pro Klánovice vhodná. V Klánovicích ale dochází k zahušťování zástavby, změna koeficientu zastavěnosti by tomuto poplatku být podrobena měla. Stran povinnosti uložit investorovi vystavět na svých pozemcích veřejnou stavbu se domníváme a rovněž doufáme, že tato problematika bude v Klánovicích mimořádná. Budoucnost v Klánovicích vidíme v individuálně rodinné zástavbě. Klánovice takto byly založeny a snažíme se o to, aby tato výjimečnost byla v Klánovicích zachována.
J. Bek, P. Fischerová, P. Soukup
Datum vložení:
6. 3. 2022 11:19
Datum poslední aktualizace: 6. 3. 2022 13:57
Datum poslední aktualizace: 6. 3. 2022 13:57