...
Praha KLÁNOVICE

Rozhovor s Mgr. Štěpánkou Rajovou, Ph.D., ředitelkou klánovické školy

Rozhovor s Mgr. Štěpánkou Rajovou, Ph.D., ředitelkou klánovické školy 1

Bilančním rozhovorem v KZ 6/2021 jsme se rozloučili s panem ředitelem Michalem Černým. Dnes začínáme novou kapitolu s paní ředitelkou Štěpánkou Rajovou.

Jako ředitelku školy Vás paní starostka s panem místostarostou jmenovali 1. července. To tedy na prázdniny moc nevypadalo… Co všechno jste musela zařídit, zorganizovat a udělat, aby v září „začal“ nový školní rok?

Máte pravdu, prázdniny to opravdu nebyly. V první řadě bylo potřeba vyřídit na všemožných místech úřední změnu ředitele a zorientovat se důkladně v chodu školy. Také jsem věnovala hodně času výběru nového vyučujícího přírodopisu a paní učitelky do jedné ze čtvrtých tříd. Záleží mi na tom, aby byli opravdu dobří a ochotní na sobě dál pracovat. Dalším velkým úkolem je sestavení rozvrhu. To je v naší škole každým rokem těžký oříšek, zejména kvůli počtu volitelných předmětů na druhém stupni.

 

Projekty obou finalistů konkursního řízení si můžeme přečíst na webu městské části. Přesto – mohla byste svou koncepci v hlavních bodech představit i našim čtenářům?

V první řadě je mým cílem zachovat nepřerušený vývoj školy a dál rozvíjet to pozitivní. Naše škola má v okolí dobré jméno a je vyhledávaná. Tuto vysoko nastavenou laťku hodlám udržet a zkusím ji ještě o něco posunout.

Školu jsem si vždy představovala jako partnera, který se podílí na rozvoji dětí společně s rodiči. Škola by měla být místem, kde se žáci cítí bezpečně ve všech směrech. Bezpečí zaručuje i pevné stanovení pravidel, která se pak také dodržují. Pravidla ale musí být smysluplná a je žádoucí, aby se na jejich tvorbě podílely i samy děti.

Je pro mne velmi důležité, aby škola vedla žáky nejen k získávání vědomostí potřebných k životu, ale aby také rozvíjela jejich charakter a naučila je, jak řešit běžné životní situace bez zbytečných konfliktů.

Škola by měla vytvářet podmínky, za kterých žáci budou sami mít potřebu poznávat a pochopita svět kolem sebe. Nejlépe se totiž pamatují věci, které si dokážeme sami odvodit, na které sami přijdeme a které dokážeme vysvětlit někomu dalšímu. Velmi důležité je také pracovat s chybami, protože to, že děláme chyby je přirozené. Pokud chyby správně zpracujeme, mohou se pak podílet na naší životní zkušenosti a stabilitě.

 

V rozhovoru v červnovém Zpravodaji odpověděl Váš předchůdce, pan ředitel Černý, že svému nástupci nebo nástupkyni nechává úkoly, na které je možné navázat a které je potřeba dotáhnout. Zmínil také, že bude potřeba přepracovat školní vzdělávací program a zapracovat do něj novou výuku informatiky. A že ve škole chybí dílny a školní klub pro starší děti. Jaké další úkoly vidíte před sebou Vy?

Vnímám úkoly, které zmiňujete a které „dědím“, jako důležité a budu se jim i nadále věnovat. Potřebu školního klubu si uvědomují i sami žáci a opakovaně ji vyjadřují.

Já bych mimo jiné ráda zavedla na naší škole praxi studentů z vysokých škol, které připravují budoucí pedagogy. Jsem přesvědčena o tom, že to bude přínosem jak pro studenty, tak i pro naše vyučující. Všichni zúčastnění mohou mít na sebe významný motivační vliv, který se týká jak předávání praktických zkušeností z výuky, tak i třeba seznamování se s novými trendy ve výuce a vyzkoušení něčeho nového.

 

Vaší aprobací je přírodověda. Životní prostředí je tématem dneška, je příčinou většiny dlouhodobě narůstajících zásadních problémů, se kterými se jako společnost i jedinci potýkáme. Jak jsou děti ve škole připravovány, aby žily odpovědnější život než generace před nimi?

S dětmi je potřeba mluvit otevřeně o všech tématech, které probíráme a předkládat různé pohledy na daný problém. Debatovat a učit žáky vyjádřit a obhájit – nebo třeba i na základě protiargumentů pozměnit – svůj názor.

Je důležité naučit žáky naslouchat druhým a přemýšlet i o dalších názorech. S tím souvisí i rozvoj osobní zodpovědnosti za své vlastní činy.

A schopnost uvědomovat si dosahy svého jednání a možnost mít vliv na dění kolem sebe. Je potřeba si zkusit, že je možné měnit některé zdánlivě nezměnitelné věci. Pokud zažijeme pocit, že jedinec opravdu dokázal něco změnit, nepropadáme tak snadno zoufalství, když se setkáme se situací, která vypadá neřešitelně.

Tím se také dotýkám problému, kdy zejména mladí lidé si myslí, že vše je ztraceno, že nejde už nic dělat a tento pocit u nich vyvolává deprese. Je proto důležité předat jim informaci, že svět neexistuje v neměnné, stabilní formě, ale stále se vyvíjí a každý problém má své řešení. Tohle se ve svých hodinách snažím dětem předat a zcela jistě nejsem ve škole jediná.

 

Klánovická škola prošla se ctí pandemickým rokem. Co si z této zkušenosti odnášíte do další práce?

Poslední více než rok byl velmi náročný pro děti, rodiče i učitele. Změna, zejména ta nečekaná, jea často vnímána jako potencionálně ohrožující a vyžaduje více energie. Po zavedení distanční výuky byli najednou všichni donuceni rychle se naučit spoustu nových dovedností s technikou a počítačem. Nešlo to odložit na zítra, bylo nutné zadat nebo odeslat úkol hned a udělat to třeba i sám nebo jen s pomocí po telefonu. Bylo potřeba hledat optimální systém výuky, tvůrčím způsobem motivovat děti a za pochodu vymýšlet řešení problémů. To všechno se dělo opakovaně každý den, po dlouhou dobu.

Naše škola používala učebnu v Google Classroom a musím uznat, že například odevzdávání úkolů elektronicky je velmi praktické. Učebnu chci i nadále používat na ukládání informací o probírané látce, nepovinné procvičování a vkládání tématických her k tomu, co probíráme.

 

Paní ředitelko, děkuji Vám za rozhovor, v němž, jak doufám, budeme průběžně pokračovat. Můžete na závěr uvést své motto nebo přání do školního roku, který právě začíná?

Všem nám přeji pevné zdraví a co nejstabilnější nový školní rok bez distanční výuky. Žákům pak přeji, aby je škola bavila a aby na ni vzpomínali i po letech jako na školu, která jim dala výborné základy pro život.

Rozhovor vedla Zita Kazdová

 

Datum vložení: 30. 8. 2021 11:53
Datum poslední aktualizace: 30. 8. 2021 12:49
Autor: Ing. Alena Kolovrátková

Kalendář akcí

Po Út St Čt So Ne
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Mapový portál

ZDE

Návštěvnost stránek

Návštěvnost:

ONLINE:3
DNES:292
TÝDEN:2292
CELKEM:1557168

Praha-Klánovice je jednou z 57 městských částí hl.m. Prahy. Nachází se na východní hranici Prahy. Původní "lesní obec" založil Václav Klán v roce 1878. (podrobnosti z historie Klánovic)

Úřad městské části Praha-Klánovice
U Besedy 300/8
190 14 Praha-Klánovice

  • Telefon: 281 962 264, 281 960 216
  • E-mail: urad@praha-klanovice.cz
  • ID datové schránky: 2u4aks8
  • IČO: 00240281
  • Úřední hodiny: 
    PO 8:00 - 12:00   14:00 - 18:00
    ST  8:00 - 12:00   14:00 - 18:00

Webarchivováno Národní knihovnou ČR

© 2013–2021 MČ Praha-Klánovice  Licence Creative Commons ipv6 ready
Toto dílo podléhá licenci Creative Commons Uveďte původ-Neužívejte komerčně 4.0 Mezinárodní License.