Vlakové nádraží v Klánovicích
Fotografie a texty jsou převzaté z knihy "Klánovice na starých pohlednicích a fotografiích" autorů Jindřicha Lukáše a Františka Fischera.
- V době zahájení provozu na olomoucko–pražské dráze v roce 1845 není o klánovické zastávce ani zmínka. Až roku 1883, téměř na poloviční vzdálenosti mezi dosavadními stanicemi Běchovice a Úvaly, byl zahájen provoz na nové zastávce „Jirny“. Budova zastávky, sestávající se z letní verandy, kanceláře a malé čekárny, byla situována u koleje ve směru na Prahu.
- Jistou raritou této zastávky je značný počet názvů, kterými se mohla během své existence pyšnit: Jirny, Jirny–Koloděje, Jirny–Klánovice, Klánovice, Praha–Klánovice a za časů mocnářství a protektorátu ještě jejich německé překlady.
- Zde je vysvětlení. Po založení byly Klánovice pouhou osadou sousedních Šestajovic. Ovšem ani Šestajovice nebyly nijak významnou obcí, a tak zastávka dostala název Jirny podle obce vzdálené asi 4 km, jež hrála ve zdejší oblasti důležitější roli z pohledu hospodářství, školství a poštovní a církevní správy. Po několika letech od zahájení provozu si rovněž asi 4 km vzdálené Koloděje, ležící ovšem na opačné straně kolejí, vymohly změnu. Od roku 1887 se tak na zastávce skvěl nápis Jirny–Koloděje.
- Další změna nás přivádí do doby krátce po první světové válce, kdy se Klánovice odtrhly od Šestajovic a s mladou osadou Kolodějské Zálesí vytvořily samostatnou obec s úředním názvem Klánovice. A tak následovala další žádost o přejmenování. Vedení drah však akceptovalo žádost pouze zčásti. V roce 1921 se tudíž v jízdních řádech objevil název Jirny-Klánovice. Daný stav se však klánovickým nezamlouval. Kýženého názvu se dočkaly až po další žádosti v roce 1937, kdy byla zastávka pojmenována Klánovice.
- Zatím poslední změna nastala po připojení Klánovic ku Praze. S dvouletým zpožděním nese zastávka od roku 1976 název Praha-Klánovice.